בשנים האחרונות יהלומנים רבים מוצאים את עצמם מרחיבים את תחום הפעולה שלהם ופונים למלאכת ייצור תכשיטים. מכירת יהלומים מיד ליד נהייתה קשה יותר עם הזמן וזה רק טבעי שהרצון של יהלומנים להתפתח יוביל אותם אל עולם התכשיטנות. כתבה זו באה על מנת לעזור לאותם יהלומנים שפנו על עולם ייצור התכשיטים ולהבהיר כמה עובדות לגבי חיקויים, טיפולים ועבודות שנעשות על אבני חן, לתת טיפים לגבי שיבוץ ולתת הכוונה לתכשיטן המתחיל.
בעוד שבענף היהלומים ישנם חוקים ברורים הנאכפים ומיושמים בתעשייה (כגון תקנות WFDB- World Federation of Diamond Bourses), ענף אבני החן פרוץ הרבה יותר. לצערנו, לא כל העובדים בסחר אבני חן הם תמימים וישרים ועל מנת שלא תיפלו בפח כדאי שתדעו ותכירו כמה מהטיפולים הנפוצים באבני חן.
דובלט: הוא תוצר של הדבקה של שתי אבנים על מנת ליצור אבן גדולה יותר ואטרקטיבית יותר. ישנן כמה סיבות ליצור דובלט. אם אבן החן שבירה מאוד כמו אופל למשל, יכולים היצרנים להדביק שכבה דקה של אבן החן על חומר קשיח יותר כמו אוניקס או פלסטיק.
על מנת לשפר את צבע האבן ניתן לקחת אבן טבעית חסרת צבע ולהדביק לה חלק תחתון סינטטי בעל צבע מרהיב. לעיתים יהיה קשה להבחין בעין שהחלק העליון חסר צבע. יש מצבים בהם אפילו שתי חתיכות האבן יהיו חסרות צבע ורק הדבק בניהן יהיה צבוע! מצב כזה או מצב של אבן שמורכבת משלושה חלקים נקראת טריפלט.
דיפוזיה – פעפוע: בתהליך הדיפוזיה האבן מחוממת לטמפרטורה גבוהה כמעט עד נקודת ההתכה שלה. ההליך נעשה בסביבה רווית כימיקלים גורמי צבע. בשלב זה הכימיקלים גורמי הצבע כמו ברזל, טיטניום, כרומיום או בריליום חודרים לאבן (עוברים ממקום של ריכוז גבוה למקום של ריכוז נמוך) ויוצרים שכבת צבע ממש מתחת לפני השטח של האבן.
התהליך מבוצע ברובי וספיר ברוב המקרים. לרוב הוא עמיד בשימוש יומיומי, אולם כיוון שמקור הצבע הוא בשכבה הקרובה לפני שטח האבן, שכבה זו עלולה להשתפשף ולהישחק עם הזמן ולחשוף את הצבע המקורי או חוסר הצבע של האבן. ליטוש חוזר עלול להעלים צבע מהאבן באזור או במשטח בו נעשה הליטוש.
מילוי שברים: תהליך דומה לתהליך מילוי גלצים ביהלום אולם חומרי המילוי שונים. באבני חן השברים ממולאים בשמנים, פולימרים, זכוכית או חומרי צבע. לאחר המילוי השברים מיטשטשים, נראים פחות נוצצים ומבריקים ולכן פחות בולטים לעין, דבר הגורם למראה האבן וצבעה להשתפר. במקרים בהם החומר המוחדר הינו בעל צבע, הוא מעניק לאבן למראה הרבה יותר טוב ואטרקטיבי.
הקרנות: (IRRADIATION) חשיפת האבן לקרינה – באמצעות אנרגיה רדיואקטיבית ניתן להפוך למשל טופז צהוב בהיר או חסר צבע לטופז בצבע חום. בשלב שני על ידי חימום וקירור מבוקר הטופז החום הופך כחול. הטיפול קבוע.
(לקריאה על טיפולים נוספים ולטבלה המפרטת כיצד משפיע הטיפול על שווי האבן לחץ כאן) http://www.gci.co.il/gem-stones-treatments/
אז קנית אבני חן ווידאת שלא עבדו עליך. כעת עליך להחליט כיצד תרצה לשבץ אותן בתכשיט. אספנו עבורכם כמה טיפים חשובים לגבי בחירת סוג השיבוץ:
השיבוץ מחייב שימוש באבנים בדיוק באותו גודל ובעלות קווים מקבילים. הוא לרוב יקר יותר משיבוצים אחרים ויש צורף לחרוץ את האבן לצורך הכנסת המתכת מתחת לרונדיסט, אך התוצר הסופי מרשים ביותר.
תעודה גמולוגית לתכשיט היא תעודה המפרטת את הממצאים הגמולוגיים לאחר בדיקה של התכשיט. תעודה כזאת מספקת לקונים את הביטחון בטיב התכשיט שהם קונים ומעודדת רכישה.
תעודה גמולוגית מתעדת כמה פרמטרים:
בנוסף לתעודה הגמולוגית ניתן להנפיק לתכשיט גם הערכת מחיר (Appraisal), המפרטת את שוויו הכספי של התכשיט שייצרתם. הערכת המחיר יכולה לעזור בפתרון מחלוקות משפחתיות כגון גירושין (טפו טפו טפו), או כל מחלוקת הדורשת חלוקת רכוש. תעודת הערכה לתכשיט יכולה לשמש גם כראיה בבית המשפט לערכם של התכשיטים.
חשוב ביותר להנפיק את תעודת הערכת תכשיטים במקום ניטרלי שאינו סוחר בתכשיטים בעצמו על מנת לקבל הערכה אמיתית שאינה תלויה באינטרסים של המעריך. מעבדה גמולוגית היא גוף בלתי תלוי המהווה סמכות ניטרלית שכזו. במעבדה גמולוגית קיים ציוד טכנולוגי מתקדם וידע נרחב הנדרשים על מנת לזהות ולהעריך את התכשיט על כל מרכיביו: המתכת- זהב, כסף וכדומה, זיהוי ואימות אבני החן והיהלומים המשובצים בתכשיט, איכות האבנים וכו'.
על מנת ללמוד עוד על הערכת תכשיטים לחצו כאן http://www.gci.co.il/jewelry_estimating/
על מנת לבצע הערכת תכשיט ולהנפיק תעודה לחצו כאן http://www.gci.co.il/landing-appraisal/
תנאי שימוש למאמרים - לחצו כאן