טיפולים באבני חן

אתה נמצא כאן: ראשי \ אבני חן \ טיפולים באבני חן
DSCN7357
28 מאי 2015 - 16:56, הכותב , בתאריך אבני חן, גמולוגיה, מידע מקצועי, Comments off

????????????????????????????????????

במהלך עשרים השנים האחרונות נושא הטיפולים באבני החן צבר יותר ויותר תאוצה. יש המעודדים את המגמה ויש שמגנים אותה. אולם המציאות היא שאבני החן המטופלות הולכות ותופסות נתח בלתי מבוטל מתעשיית אבני החן והתכשיטים בעולם. סביב הנושא קיים לא מעט בלבול, שנובע משימוש לא מדויק במושגים או מפרסום שגוי. במאמר זה ננסה להבהיר כמה אספקטים בנושא זה. נסביר מושגים עיקריים, נסקור טיפולים נפוצים ולסיום נציג טבלאות הממחישות (עד כמה שניתן לדייק בעניין זה) את הקשר בין הטיפול שעברה אבן החן המדוברת, לבין המחיר שיש לדרוש עבורה בשוק.

כבר לפני מאות שנים עברו אבני חן תהליכים לשיפור מראה האבן, הצבע והניקיון. האפשרות לקחת אבן חסרת צבע, או בעלת צבע שכיח ולא מבוקש ולכן זולה, ובעזרת הליך מסוים, פשוט או מורכב, להפוך אותה למוצר אטרקטיבי בעל צבע מבוקש ועקב כך יקר יותר, קסמה לרבים. קיימים תהליכים לשיפור צבע או ניקיון שמשפרים רק במעט את מראה האבן ויש כאלה שמשנים את המראה לחלוטין. יש תהליכים שניתן לזהותם בקלות יחסית וישנם כאלה שדורשים ציוד מעבדה מורכב ואנשי מקצוע. חלק מהתהליכים קבועים ובלתי הפיכים וחלקם זמניים, כלומר השפעתם תפוג עם הזמן והאבן המטופלת עלולה לחזור למצבה הקודם.

כבר מדברים אלו ניתן להבין עד כמה מורכב ובעייתי נושא אבני החן המטופלות לכל מי שבא איתן במגע. יצרנים וסוחרים מתחבטים בשאלה כיצד להציג ולפרסם את אבני החן המטופלות או הנמכרות על ידם באופן שלא יגרע מערכן, שהרי האסוציאציה של אבן מטופלת להרבה מהאנשים היא של מוצר "פגום" או לא טבעי. ומצידו השני של המתרס – הלקוח. עליו להתמודד לא פעם עם מידע חלקי או שגוי, עם סוחרים שאינם מיידעים אותו לגבי טיפולים שנעשו באבן שקנה או קושי להבין את האופן שבו מתמחרים בשוק אבנים מטופלות. מידע שגוי או חסר לגבי אבן חן שעברה טיפול, מעבר להיותו עבירה (אי גילוי פרט מהותי), עלול להביא לגרימת נזק לאבן. אותו לקוח יביא את הטבעת החדשה שקנה לצורף השכונתי על מנת להקטין אותה, ובמהלך ההלחמה חומר המילוי באבן שעברה מילוי שברים, לדוגמא, יימס וייצא, דבר שיגרום לאבן להיראות הרבה פחות אטרקטיבית (צבע דהוי, שברים בולטים) עם סיום ההקטנה.

אז בשביל מה זה טוב?

ללא טיפולים באבני החן טווח האבנים שמופיעות בשוק היה מוגבל מאוד. באמצעות הטיפולים מספר רב יותר של אבני חן זמין ללקוח, הן יפות יותר וחלקן ניתנות להשגה במחירים נוחים יותר. כמויות אדירות של טופז חסר צבע היו נותרות מחוץ לעולם התכשיטים לולא עברו הקרנה ואחריה חימום מבוקר שהפכו את הטופז לאבן כחולה מבוקשת. טנזנייט, אבן חן הידועה בצבעה הכחול סגלגל המיוחד, מופיעה בטבע כאבן חומה. על ידי חימום, הטיפול העתיק ביותר, הופך החום לכחול סגול אטרקטיבי. אמרלד, אבן מרובת שברים באופן טבעי, ולכן שבירה מאוד, היתה מופיעה בעולם התכשיטים כשחקנית שולית ביותר לולא הייתה עוברת טיפולים לשיפור הצבע הירוק ומילוי השברים לשיפור עמידותה אשר הופכים אותה לאבן הירוקה השולטת בשוק. זוג צעיר בתחילת דרכו, יכול לרכוש טבעת ובה יהלום גדול, מטופל, במחצית המחיר שעולה יהלום שאינו מטופל בגודל זהה.

היתרונות והחסרונות, אם כן, הם רבים ומגוונים. בכל מקרה, על מנת להבין את הנושא לעומקו, נפתח בהגדרת המושגים העיקריים:

אבן חן טבעית – אבן חן שנוצרה בטבע ושלא עברה כל טיפול השבחה לשיפור המראה שלה, הניקיון, הצבע או העמידות שלה.

טיפול – כל תהליך מלאכותי הבא לשפר את מראה האבן, את הניקיון, הצבע או העמידות שלה.

אבן חן מטופלת – אבן חן טבעית , שעברה תהליך מלאכותי לשיפור המראה, הניקיון, הצבע או העמידות.

אבן חן סינטטית – אבן חן שנוצרה באופן מלאכותי במפעל או במעבדה. התכונות הפיזיקליות, הכימיות והאופטיות של האבן הסינטטית זהות לאלו של המקבילה הטבעית. דרך ההיווצרות שונה. . (על אבני חן סינטטיות, יורחב במאמר נוסף בהמשך).

DISCLOSURE – גילוי פרט מהותי – ציטוט מתוך תקנות הגנת הצרכן (גילוי פרט מהותי לגבי יהלומים, אבני חן, פנינים ומוצרי זהב), תשנ"ה-1995:

"2. (א) עוסק המציע למכירה במהלך עסקו יהלומים, אבני חן או פנינים, בין אם הם משובצים בתכשיטים ובין אם לאו, חייב להביא לידיעת הצרכן פרטים אלה:

(1) ביהלומים –
א – צורת היהלומים;
ב – הם טבעיים או מלאכותיים;
ג – משקל היהלומים בקראטים;
ד – נעשה בהם מילוי בחומר כלשהו או נעשה בהם טיפול לשם שינוי הצבע.
(2) באבני חן –
א – שם וצורת אבני החן;
ב – הן טבעיות או מלאכותיות;
ג – משקל אבני החן בקראטים;
ד – נעשו בהן צביעה או מילוי בחומר צובע או הקרנה.
(3) בפנינים – הן טבעיות, מתורבתות או מלאכותיות.
(ב) המידע כאמור בתקנת משנה (א) יימסר לצרכן בעל פה זמן סביר לפני המכירה, ובמסמך
בכתב בעברית או באנגלית, בהתאם לדרישת הצרכן בזמן ביצוע העסקה; במסמך יצויינו גם שם וכתובת העוסק".

טיפולים נפוצים באבני החן העיקריות

תהליכים לשיפור ניקיון היהלום – CLARITY ENHANCED DIAMONDS

אחד הפרמטרים החשובים לפיו נקבע ערכו של יהלום הוא הניקיון – עד כמה היהלום נקי מתכלילים – פגמים כמו גבישים או שברים שמעיבים על ניקיונו ובעקבות כך על מראהו. הטיפולים שנתאר כאן נעשים בקביעות ביהלומים ומאפשרים ליהלומים רבים, שללא טיפולי ההשבחה היו ודאי משמשים כיהלומי תעשייה או כאבקת ליטוש, להישאר בתעשיית התכשיטים.

קידוח לייזר LASER DRILLING –

קידוח לייזר
שימוש בקרן לייזר המכוונת אל פגם בתוך היהלום, יוצרת תעלת קידוח זעירה דרכה ניתן להלבין או לשרוף את התכליל בעזרת חומצות. התהליך מבהיר תכלילים כהים ומשפר משמעותית את מראה היהלום. התהליך עמיד, התכליל נעלם או הופך בהיר יותר באופן בלתי הפיך. תעלת הקידוח נותרת באבן, אך כיוון שלרוב קודחים באבן במאונך לכתר, במבט מלמעלה לא נראה דבר אלא נקודה מזערית המהווה את פתח תעלת הקידוח .

KM קידוח מיוחד –

קידוח מיוחד
קידוח ללא צינור קידוח. בניגוד לקידוח הרגיל שיוצר תעלת גישה לתכליל פנימי, הקידוח המיוחד יוצר סדרת שברים זעירים, רצף תכלילים חדש המגיע אל פני השטח. בדומה לקידוח הרגיל, גם התוצאה המתקבלת בקידוח המיוחד לא תשתנה אלא אם כן יתבצע קידוח נוסף באבן.

מילוי שברים FRACTURE FILLING –

מילוי שברים
החדרת חומר זר אל האבן. כאשר יש ביהלום שבר המגיע אל פני המשטח החיצוניים, ניתן למלא את השבר בחומר מילוי וכך להפוך אותו לפחות בולט. התהליך מבוסס על עובדה אופטית לפיה האור מתנהג באופן שונה בחומרים שונים. כאשר קרן האור נתקלת בחומר דחוס (היהלום חומר דחוס מאוד) עליה להאט את מהירותה ולעומת זאת, כאשר קרן האור נעה באוויר (בתוך השבר הפתוח) אין שינוי במהירותה. השבר בולט לעין עקב הפער באופן התנהלות האור ביהלום עצמו לעומת השבר. בתהליך מילוי השברים מוחדר אל השבר חומר שקרוב בתכונות האופטיות שלו לאלה של היהלום עצמו, כלומר קרן האור תתנהג בחומר הזה בדומה להתנהגותה ביהלום. כך מצטמצם הפער האופטי בין היהלום לשבר, השבר הופך להיות פחות בולט לעין ומראה היהלום משתפר. התהליך עמיד בתנאים יומיומיים, אולם החומרים בהם ממלאים את השברים רגישים לחומרים כימיים ויש להיזהר שלא להביא את האבן במגע איתם. אין לקרב את האבן למקור חום (מבער צורפים לדוגמא), כיוון שחומר המילוי עלול להימס ולהתאדות. הרתחה עמוקה או חימום יתר יוציאו את החומר מהשבר ויחזירו את המצב לקדמותו. בנוסף, לאחר מספר שנים ייתכן ותמיסת המילוי תיסדק או תשנה צבע והשבר יהפוך בולט לעין. ישנם יצרנים שעם מכירת האבן המטופלת מבטיחים "תחזוקה שוטפת" הכוללת מילוי השברים מחדש כל כמה שנים.

תהליכים לשינוי/שיפור צבע היהלום

יהלומים מחולקים לשתי קטגוריות צבע עיקריות: חסרי הצבע והצבעוניים. בקטגורית היהלומים חסרי הצבע אנחנו מחפשים כמה שפחות צבע, על מנת שהיהלום ייראה שקוף לחלוטין ומבריק. יהלום בעל מידה מסוימת של גוון צהבהב, גם אם לא נראה בעין, יהיה בעל ערך נמוך יותר מיהלום חסר צבע לחלוטין. ביהלומים הצבעוניים אנחנו מחפשים כמה שיותר צבע, לכן יהלום בגוון כחול כהה יהיה יקר יותר מיהלום בעל צבע כחול חיוור. בשני המקרים, הצבע ביהלום נגרם משני גורמים עיקריים: נוכחות חומרים זרים ביהלום (חנקן, בורון) או אי סדרים במבנה הגביש. לפעמים שני הגורמים משולבים זה בזה – הפרעה בזמן גדילת הגביש מאפשרת לחומרים זרים להשתרבב פנימה וכך להשפיע על הצבע הסופי של האבן.

הקרנות IRRADIATION – השיטה נקראת בומברדיר בלשון התעשייה. שימוש במאיץ אלקטרונים יוצר הפעלת אנרגיה על הגביש, דבר המעוות את מבנה הגביש ומביא ליצירת צבע כחול או כחול ירוק. שיטה נוספת שהייתה נהוגה בעבר (היום כבר לא) "הפציצה" אנרגיה רדיו אקטיבית תוך שימוש בנויטרונים, דבר שהיה עלול לגרום לפליטה של קרינה. הפעולה הביאה ליצירת צבע ירוק. הצבע המתקבל הוא אחיד. חימום עלול לפגוע בצבע.

חיסום ANNEALING – תהליך חימום וקירור איטי ומבוקר הופך יהלומים מוקרנים ליהלומים בצבעים חום, כתום או צהוב. לעיתים רחוקות גם וורוד, אדום או סגול. חימום עלול לפגוע בצבע היהלום.

HPHT – HIGH PRESSURE HIGH TEMPERATURE – יהלומים מסוג מסוים TYPE IIa , מהווים פחות מאחוז אחד מסך כל היהלומים שנכרים בעולם. יהלומים אלה הם בעלי הרכב כימי טהור במיוחד, כמעט ללא חומרים זרים כמו חנקן או בורון שמופיעים בכמויות משתנות בסוגי היהלומים האחרים. חלק מיהלומים אלה הם חומים. הצבע החום נובע מקווי צמיחה פנימיים שנוצרים עקב הפרעות בזמן גדילת הגביש. באמצעות חשיפת יהלומים אלה לטמפרטורה גבוהה ותנאי לחץ אטמוספרי גבוה ניתן לתקן את עיוותי הצמיחה ולהעלים את הצבע החום. לאחר החשיפה לטמפרטורה ולחץ גבוהים יהלומים חומים (FANCY LIGHT BROWN) יכולים להיות מדורגים כבעלי צבע H – D (דירוג הצבע הטוב ביותר שיהלום יכול לקבל – D, COLORLESS).

תהליכים נוספים לשיפור מראה האבנים

חימום THERMAL ENHANCEMENT – חשיפת האבן לחום על מנת להבהיר, להעצים או לשנות לחלוטין את צבעה (תהליכי חמצון וחיזור). חימום יכול גם לשפר את ניקיון האבן על ידי המסת תכלילים שונים או טשטושם. התהליך מבוצע באופן קבוע ברובי, ספיר, אקוומרין, אמטיסט, סיטרין וטנזנייט.

דיפוזיה -פעפוע DIFFUSION –

דיפוזיה
בתהליך הדיפוזיה האבן מחוממת לטמפרטורה גבוהה כמעט עד נקודת ההתכה שלה. ההליך נעשה בסביבה רווית כימיקלים גורמי צבע. בשלב זה הכימיקלים גורמי הצבע כמו ברזל, טיטניום, כרומיום או בריליום חודרים לאבן (עוברים ממקום של ריכוז גבוה למקום של ריכוז נמוך) ויוצרים שכבת צבע ממש מתחת לפני השטח של האבן.
דיפוזיה
התהליך מבוצע ברובי וספיר. עמיד בשימוש יומיומי, אולם כיוון שמקור הצבע הוא בשכבה הקרובה לפני שטח האבן, שכבה זו עלולה להישחק עם הזמן ולחשוף את הצבע המקורי (והבהיר יותר) של האבן. ליטוש חוזר עלול להעלים צבע מהאבן.

מילוי שברים FRACTURE FILLING –

מילוי שברים
התהליך דומה לתהליך מילוי השברים ביהלום אולם חומרי המילוי שונים. באבני חן השברים ממולאים בשמנים, פולימרים, זכוכית או חומרי צבע. עם המילוי השברים מיטשטשים, נראים פחות נוצצים ומבריקים ולכן פחות בולטים לעין, דבר הגורם למראה האבן וצבעה להשתפר. התהליך מבוצע ברובי ובאמרלד ומחולק לפי עוצמתו – מינורי, בינוני, מהותי.
מילוי שברים
ניתן למלא את השברים בשמן בלבד, או בשמן הכולל דבק על מנת לחזק אבן שבירה (כמו האמרלד) או החדרת חומר בעל צבע, על מנת לשפר את צבע האבן. באבנים אטומות (טורקיז וג'דייט לדוגמא) ממלאים את הפתחים שעל פני שטח האבן בשעווה, דבק, פולימר או פלסטיק כדי לשפר את מראה האבן, לשמרה מפני תהליכי חמצון ובכך להפכה לעמידה יותר.

צביעה DYING – תהליך שבו מוסיפים או משנים את צבע האבן. מבוצע באבנים בהן פני השטח מלאים בנקבוביות, כמו לאפיס, כלצדוני, ג'דייט, אלמוג וטורקיז או באבנים בעלות שברים המגיעים לפני השטח כמו קורונדום בהיר, קווארץ או בריל חסרי צבע. באבנים אלה הצבע חודר את פני שטח האבן ומעצים או משנה את צבעה.

הקרנות IRRADIATION – חשיפת האבן לקרינה – באמצעות אנרגיה רדיואקטיבית ניתן להפוך טופז צהוב בהיר או חסר צבע לטופז בצבע חום. בשלב שני על ידי חימום וקירור מבוקר הטופז החום הופך כחול. הטיפול קבוע.

לפני Before אחרי After
הקרנות - לפני הקרנות - לפני

 

תהליכים נפוצים באבנים מסוימות

 

אופל

אבן חן אופל
על מנת להעצים את התופעה האופטית המייחדת את האופל, משחקי צבע – PLAY OF COLOR, האבן עוברת אחד משני התהליכים- 'טיפול בסוכר' או 'טיפול בעשן'. הטיפול הראשון כולל השריית האופל בתמיסת סוכר חום לכמה ימים ואחר כך בחומצה גופרתית, מכהה את צבע האבן ומדגיש את התופעה האופטית. הטיפול השני כולל עטיפת האופל בנייר ושריפתו. העשן האפור חודר לאופל, גורם לאבן להיות כהה יותר ועל ידי כך מבליט את משחקי הצבע והנצנוצים. שני הטיפולים חודרים את האבן במידה שטחית ולכן לאחר שימוש ממושך השפעתם עלולה לדהות והאבן תאבד חלק מאפקט הצבעים או אף את כולו.

פנינה

אבן חן פנינה
שימוש בכימיקלים שונים על מנת להלבין ולשפר את הצבע ולהעלים כתמים, ביחד עם צביעה לצבעים שונים, וכן הקרנות לשינוי צבע.

 

הדבקות

 

באבנים שבירות במיוחד, כמו אופל לדוגמא, נוהגים להשתמש באחד מהמבנים הבאים על מנת לשמור על שלמות האבן:

דובלט -אבן המורכבת משני חלקים – לדוגמא: שכבה דקיקה של אופל מודבקת על אבן עמידה יותר כמו אוניקס או פלסטיק.

טריפלט – אבן המורכבת משלושה חלקים – לדוגמא: שכבת אופל דקיקה כשמעליה ספינל שקוף ותחתיה פלסטיק. מבנים אלו שומרים על עמידות האבן ומגנים על משחקי הצבע המאפיינים את האופל.

אבן חן טריפלט

טבלאות תמחור

 

בטבלאות הבאות ננסה להמחיש עד כמה מהותי לדעת בוודאות האם אבן חן מסוימת עברה טיפול כלשהו ועד כמה הטיפול משפיע על ערכה של האבן בשוק. ערכן של האבנים המטופלות מופיע כאחוזים מערך האבן הטבעית.

יהלום

100% 70% – 50% 25% 50% 70% – 50%
יהלום טבעי שיפור נקיון
CLARITY ENHANCED
שינוי צבע – הקרנות שיפור צבע – HPHT MAN MADE DIAMOND יהלום סינטטי
קידוח לייזר, KM מילוי גלצים

רובי, ספיר, ספיר בצבעים

100% 70% – 60% 30% – 20% 20% – 10% 10% – 1%
טבעי ללא חימום טבעי מחומם טבעי – דיפוזיה DIFFUSED טבעי ממולא – מילוי שברים MAN MADE סינטטי

אמרלד

100% 70% 70% – 50% 70% – 50% 10% – 1%
טבעי ללא שימון טבעי משומן טבעי משומן עם דבק טבעי משומן עם צבע MAN MADE סינטטי

אבנים נוספות

אבנים נוספות 100% 80% 10% – 1%
אמטיסט טבעי מחומם   – MAN MADE סינטטי
אקוומרין טבעי טבעי מחומם   –
טנזנייט טבעי מחומם   –   –
טופז   – טבעי מוקרן   –
אופל טבעי   –   –

לסיכום, ניתן לראות שמגוון טיפולים שהיו נחלתם של אבני החן במשך שנים, נעשים היום גם ביהלומים (עם שינויים המתבקשים בהתאמה לסוג החומר).

עם זאת, יחד עם מגוון הצבעים והאיכויות שאבני החן המטופלות מעניקות לתעשייה, הן מציבות אתגר בפני כל מי שפוגש בהן. בין אם מדובר ביצרן, סוחר האבנים, או לקוח, יש לנקוט בזהירות רבה ולפעול לפי כללי המשחק הנהוגים ובהתאם לחוק. חובת הגילוי הנאות קיימת לכל אורך שרשרת המסחר. יש לפנות למעבדה גמולוגית במקרה של חשש או ספק, וזאת על מנת שאבני החן המטופלות יוכלו להמשיך ולהוסיף צבעוניות עשירה, חדשנות ועניין לתעשיית אבני החן והתכשיטים.

על כותבי המאמר:

יהודה יקר יהודה יקר G.G -Graduate Gemologist – מנהל המכללה, גמולוג ומדריך ראשי. בוגר ה- GIA בניו יורק וה- SSEF בשוויץ ובעל התמחות בכללי ה- AGL היפני. למד באוניברסיטת תל אביב. מומחה בעל שם עולמי במיון ודירוג יהלומים, זיהוי חיקויים וטיפולים ביהלומים ובאבני חן ודירוג יהלומים בצבעי פנסי. בעל ותק של יותר משלושים שנות הוראה.
ציפי בן שלום ציפי בן שלום G.G -Graduate Gemologist – בוגרת האוניברסיטה העברית ירושלים. בוגרת ה- GIA בניו יורק וה- ASJ (American School of Jewelry) בפלורידה. גמולוגית ומדריכה במכללה. בעלת נסיון רב כגמולוגית בתעשיית התכשיטים, במעבדות גמולוגיות שונות ובהדרכות.
About author:

תנאי שימוש למאמרים - לחצו כאן