בדיקת צבע ביהלומים

אתה נמצא כאן: ראשי \ גמולוגיה \ בדיקת צבע ביהלומים
334
9 יוני 2015 - 17:14, הכותב , בתאריך גמולוגיה, מידע מקצועי, Comments off

מאת: הגמולוגים יהודה יקר G.G. GIA ומנשה בן ציון

לאחרונה נשאלנו לגבי בדיקת צבע היהלום, כגון:
באיזה כיוון יש לבדוק את היהלומים?
האם יש לבדוק את היהלום במבט מהכתר של היהלום?
במבט מקביל לרונדיסט של היהלום?
במבט ניצב לפוויליון ?
או שמא במבט מכיוון העוקץ של היהלום?

על תהליך בדיקת צבע היהלום משפיעים מספר פרמטרים:
1. עין הבודק על כל רגישויותיה
2. תנאי התאורה באזור הבדיקה
3. והיהלום הנבדק

1. עין הבודק – הגורם האנושי
עין האדם רגישה במידה כזאת שכמעט כל דבר משפיע על האופן שבה אנו רואים דברים. עלינו לתת לעין להתרגל לתאורה שבאזור בדיקת האבן, לדאוג לרקע לבן בלתי מבריק, להימנע מבדיקות במצב של עייפות, לזכור את השפעתו של מצב רוחנו ולנטרל את השפעתם של צבעים עזים באזור הבדיקה במעבדה הגמולוגית.

15

2. תנאי התאורה
בדיקת צבע האבן נעשה כאשר התאורה היא תאורה סטנדרטית ללא UV. טמפרטורת האור היא תכונה של האור הנראה ויש לה השלכות על האור אותו העין האנושית קולטת. טמפרטורת האור מוגדרת כהשוואת הכרומטיות של האור לקרינת גוף שחור אידיאלי. הטמפרטורה נמדדת במעלות קלווין כלומר ( K=-273.15 ) C. ככל שהטמפרטורה גבוהה יותר ( (5500 K כך האור הנראה קר יותר ונוטה לכוון הצבע הכחול וככל שהטמפרטורה נמוכה יותר ( (2700 Kהאור נקרא "חם" ונוטה לכוון האדום והצהוב. לדוגמא: טמפרטורת להבת גפרור היא (1700 K) ואילו טמפרטורת אור יום היא (K 5500) . כשאנו בודקים יהלום נעדיף אור "ניטראלי" כלומר, לא חם מידי, כי אז נקבל גוונים בתחום הצהוב והאדום והפוך לגבי האור הקר מידי. הנורות הפלורוסנטיות המשמשות לזיהוי צבע ביהלומים הם נורות בעלות טמפרטורה (CW-Cool White) 4000 K (או CD-Cool daylight ) K6000-6500 .

ישנם מספר שיטות לצורך הגדרת כרומטיות של אור בהן מתוארת עוצמת האור, וקטור המיקום שלו בסקאלת הצבע או אורך הגל של הצבע. בין השיטות הקיימות: RGB (בודקת יחסים בין אדום, ירוק וכחול) CMYK (ציאן , מג'נטה , צהוב ושחור) אשר משמש בדרך כלל להפרדת צבעים בדפוס.
גוף-שחור אידיאלי מוגדר בפיסיקה כגוף שסופג את כל הקרינה שמגיעה אליו וגם לא משקף קרינה. בטמפרטורת החדר הוא יהיה בלתי נראה כי הוא לא יחזיר אור בתחום הנראה אלה באינפרא אדום וכלה באולטרה סגול. זהו חוק שמצא הפיסיקאי מקס פלאנק המתאר קרינת ספקטרום כפונקציה של הטמפרטורה בכל אורך גל.

3. היהלום הנבדק
מטרתו של הליטוש האידיאלי של טולקובסקי הינו ליצור מצב בו כמות האור החוזרת אל עיני המתבונן היא מרבית – TOTAL INTERNAL REFLECTION. החזרי האור "מפריעים" לנו לראות את הצבע באבן (צבע הגוף) ולפיכך לא ניתן לראות את צבעו של היהלום במבט מלמעלה.
לעומת זאת – על מנת שיהלום יוגדר FANCY COLOR יש צורך לראות את הצבע במבט מלמעלה. מבט מכיוון העוקץ של היהלום אינו מאפשר החזרי אור מתוך היהלום. כאשר היהלום מונחת עם הלוח כלפי מטה וכיוון ההתבוננות הינו מהעוקץ רוב האור המגיע אל היהלום מותז לצדדים – אינו חודר לאבן ואינו חוזר לכיווננו.

צורת ליטוש היהלום אף היא גורמת ליהלום להפגין גוון / צבע שונה מכיווני הסתכלות שונים.
נוכחותם של תכלילים/פגמים הלכודים ביהלום עלולים אף הם לגרום לגוון ביהלום ולפיכך לקבוע דרגת צבע שאינה מתארת נכונה את צבע היהלום.

בדיקת צבע היהלום נעשית במעבדה הגמולוגית במצב בו היהלום מונח עם הלוח כלפי מטה וכוון ההסתכלות הוא מקביל לרונדיסט ובניצב לפוויליון של היהלום. התאורה היא תאורה סטנדרטית ללא UV ומגיע מכיוון מעלה.דרגות צבע1* הטבלה היא להמחשה בלבד ואין לבדוק בעזרתה יהלומים

 

בעת בדיקת הצבע עלינו להתייחס לכמות הצבע ומידת הרוויה של הצבע ביהלום. הבדיקה הינה בדיקה השוואתית, אחת ליד השני בין אבן המסטר ליהלום הנבדק. אנו מתארים את צבע היהלום בסקלה המתארת מחסר צבע D אל עבר תחום הצהוב. ככל שנתקדם בדרגת הצבע פירושו נוכחות של יותר צבע צהוב ביהלום – עד Z. במידה וכמות הצבע ביהלום הנה מעבר ל – Z אזי נכנס היהלום לקטגוריה של צבעים מיוחדים – FANCY COLORS.

על מנת לדרג את צבעי הפנסי יש צורך בתאורה סטנדרטית כאשר כוון ההתבוננות וקביעת הצבע הינו מבט מלמעלה FACE UP.

עלינו לזכור שבסופו של יום היהלום המלוטש ימצא את דרכו להיות משובץ בתכשיט כזה או אחר ואנו נצפה בו במבט מכיוון הכתר. גם בשלב זה תורם השיבוץ עצמו – אופן השיבוץ וצבע המתכת – להבדלי גוון שונים כתוצאה מאפקט "חיסור הצבע" או "הוספת צבע".

 

About author:

תנאי שימוש למאמרים - לחצו כאן