מוקומה גאנה – mokume gane: טכניקות צורפות

אתה נמצא כאן: ראשי \ מגזין \ מוקומה גאנה – mokume gane
מוקומה גאנה - דניאל בן דור
22 מרץ 2016 - 14:56, הכותב , בתאריך מגזין, מידע מקצועי, תכשיטים, אין תגובות

מוקומה גאנה זוהי טכניקת צורפות עתיקה שיוצרת דוגמאות מרתקות במתכת וכתוצאה מכך תכשיטים מיוחדים. טכניקת מוקומה גאנה נפוצה בבתי סטודיו של צורפים "משוגעים לדבר" ונלמדת כמעט בכל בית ספר לצורפות או סדנא לטכניקות מיוחדות. מעניין לדעת ששורשי הטכניקה הזו מגיעים עד ליפן העתיקה, במאה ה- 16. בתקופה זו התבסס מעמד הסמוראים, אמני לחימה שנחשבו ללוחמים הטובים ביותר בכל העולם. למרות שהתמחו ברומח, חץ וקשת וכידון, חרב הסמוראים נחשבה לגולת הכותרת, לכלי החשוב ביותר שלהם. הסיבה לכך היא שהחרב נחשבה להמשך ישיר לאישיותו של הלוחם, לשלוחה של תודעתו. החרב נחשבה לנשמתו של הסמוראי, הוא היה אוכל איתה, ישן איתה ולעולם לא נמצא בלעדיה. הלחימה בחרב היוותה את תמצית אומנותו של הסמוראי, ויצירת החרב היתה אומנות בפני עצמה.

כיוון שהחרב מהווה את יד ימינו של הלוחם, ועיצובה משול לעיצוב וליטוש התודעה שלו, ייצורה דרש ממנו מאמץ שכלל את כל גופו ונשמתו. הליך ייצור חרב אחת ארך לעיתים חודשים ארוכים. על הלוחם היה להלום בפלדה, לדקק אותה, ואז לקפל ולהלום שוב. כך שוב ושוב אלפי פעמים עד שנוצר להב המורכב באינספור שכבות דקות של פלדה. אחר כך היה צריך להבריק את הלהב ולגרד את הלכלוך בעזרת סדרה של אבני ליטוש. כך לאט לאט ובסבלנות אין קץ, חשף הסמוראי את הברק המתכתי של חרבו.

זהו הבסיס ההיסטורי לטכניקת מוקומה גאנה בה משתמשים כיום בתכשיטים. עיקרון הטכניקה דומה – יצירת חומר גלם המורכב מרבדים של מתכות בצבעים שונים. עיבוד חומר הגלם הזה מגלה דוגמת "עיניים", כפי שניתן לראות בעץ, ומכאן שמה של הטכניקה מוקומה גאנה – מתכת בעלת עיני עץ. התכשיטים שמיוצרים בשיטה זו הם בעלי מרקמים יוצאי דופן ודוגמאות מרהיבות.

טכניקת המוקומה גאנה

יצירת מתכת מוקומה היא תהליך ארוך ומורכב הדורש דיוק מירבי. ראשית יש לנקות וללטש את פלטות המתכות עד שיהיו חלקות לגמרי, כדי למנוע רווחים וכניסת אוויר במשך התהליך. לאחר מכן, לוחצים את הפלטות בין שני לוחות פלדה כבדים המחוזקים בברגים עבים ומכניסים את כל המתקן לתנור בטמפרטורה גבוהה. שכבות המתכת הלחוצות זו לזו מתחממות לאט עד הנקודה שבה הן מתחברות בתהליך של דיפוזיה. הדבר דורש ריכוז מירבי מצד המפעיל כיוון שהפסקת התהליך מוקדם מדי לא יביא לחיבור מושלם בין השכבות, ואילו חימום ממושך מדי יביא להתכת השכבות. יש להפסיק את החימום ברגע בו גוש השכבות הלוהט הופך אדום כתום, זהו רגע החיבור המדויק.

בשלב זה, לאחר קירור גוש ה מוקומה, ניתן להתחיל ליצור את הטקסטורות. על ידי יצירת שקעים ורידודם, קידוח, ניקוב או גילוף נוצרות ה"עיניים" במתכת והעיגולים הצבעוניים. ככל ששילובי הצבעים של המתכות שהוכנסו לגוש המתכת היו מעניינים יותר, כך ניתן ליצור טקסטורות צבעוניות מרתקות יותר. המתכות בהן נהוג להשתמש הן כסף, זהב, נחושת וכמובן סגסוגות (תערובות) של כל אלה.

 

תמונות של תכשיטי מוקומה גאנה

מוקומה גאנה - דניאל בן דור מוקומה גאנה - דניאל בן דור מוקומה גאנה - דניאל בן דור מוקומה גאנה - דניאל בן דור

התמונות באדיבות מעצב התכשיטים דניאל בן דור

למאמרים נוספים בתחום התכשיטים לחץ כאן.

About author:

תנאי שימוש למאמרים - לחצו כאן